Udstyrsguide til rulleski

Rulleski er for alle!

Elite langrendsløbere har i mange år brugt rulleski, som effektiv træningsform i de måneder, hvor der ikke er sne. Man er dog hverken nødt til at hedde Marit Bjørgen eller være klædt i fartdragt for at få et stort træningsudbytte og en masse sjov ud af rulleski.

Løb på rulleski er super effektiv helkropstræning, der træner alle muskelgrupper og styrker konditionen. Selvom løb på rulleski kan lyde farligt er træningsformen næsten uden skader, hvorfor mange udøvere af andre typer udholdenhedsidræt en langrend vælger træning på rulleski som supplement til den normale træning eller i skadesperioder.

Har man interesse for ski og er på jagt efter en sjov motionsform, så er rulleski et oplagt valg.

Rulleski

Rulleski kan betegnes som korte langrendsski påmonteret hjul, der gør det muligt af køre på asfalt som var det på sne. Rulleski til klassisk stil har indbygget en bremsemekanisme i baghjulet, der blokerer når man sparker bagud og derved undgås bagglid.

Valget at den rette type rulleski afhænger af temperament, balancefærdigheder samt kropsvægt.
Er man begynder og ønsker at prøve kræfter med rulleski, så er Swenor Tristar Classic et godt valg. Tristar Classic er bygget op om prisvenlig aluminiumsramme og har et relativt lavt balancepunkt.

Ønsker man bedre stødabsorbering og respons fra rulleskien, så vil man foretrække rulleski opbygget med trækerne og glasfiber.

Er man til tempo og længere ture på asfalten, så er modellerne Swenor Carbonfibre Cap og Swenor Fibreglass Cap det ideelle valg. Carbonfibre Cap er med sine små hjul og lave vægt oplagt til rulleskiløbere, der har lavere kropsvægt eller prioriterer fart.
Til sammenligning giver Fibreglass Cap bedre støddæmpning til de lidt tungere rulleskiløbere takket være sit hårdere spænd.

Er man mere interesseret i at lægge mange af træningsturene på skovstier, så er Swenor Finstep Cap at foretrække på grund af sine store hjul, forstærkede hjulophæng samt høje frigang mellem rulleski og underlaget. Derudover er Finstep Cap den bedst egnede model på rulleskiløbere med en kropsvægt på + 80 kg.

Skistøvler

Generelt gælder det at man bruger samme typer skistøvler på rulleski, som på langrend.

Valget af skistøvler afhænger som med valget af rullesski om temperament, pengepung og hvilken type skiteknik man foretrækker.

Til begynderen som først og fremmest ser rulleskiløbet som en sjov og rekreativ aktivitet er prisvenlige tur langrendsstøvler til klassisk stil er oplagt mulighed. Modellerne Madshus Holmenkollen og Salomon Escape 5 Pilot er begge alsidige skistøvler til en fornuftig pris, der begge vil gå fint i spænde med en rulleski som Swenor Tristar Classic.

Er man mere ambitiøs og ser rulleski som en aktiv træningsform, så anbefaler vi en skistøvle som Madshus Hyper U Combi.
Støvlen er en kombistøvler, der der både kan bruges til klassisk og skøjte stil. Skistøvlen har både ekstra god ankelstøtte, men også super god forfodsfleksibilitet gør den også velegnet til klassisk stil.
Madshus Hyper U Combi er lavet i strækbar, åndbar og vandafvisende softshell materiale. Derudover er inderstøvlen er lavet i en speciel skum, som kan opvarmes og formes til netop din fod. Dette giver en fantastisk komfort.

Bindinger

Vi anbefaler at man monterer en manuel binding, da automat bindingerne får defekt på grund af skidt og møg. Til Salomon, Atomic eller andre støvler med SNS systemet, vil SNS Pilot Sport Classic være det rigtige valg.

Kører du med Madshus, Alpina, Fischer eller andre støvler med NNN systemet, så anbefaler vi en manuel NNN binding fra Rottefella..

Til et begyndersæt med eksempelvis en Swenor Tristar Classic rulleski vil en NNN R3 Skate være et fornuftigt valg.

Er du øvet eller er mere målrettet i forhold til din rulleskitræning, så vil Rottefellas specielle rulleskibinding NNN Xcelerator Rollerski Classic være selvskrevet idet belastningen på bindingerne er større rulleski end på langrend. NNN Xcelerator Rollerski Classic er udført i stærkere materialer end almindelige langrendsbindinger. Rulleskibindingen er en del af Rottefellas nye Axcelerator-serie, der sætter en helt ny standard for lav vægt, styrke og kraftoverførsel til rulleskien.

Stave

På rulleski benytter man samme typer Skistave som på langrend. Man skal dog være opmærksom på to forskelle.
Der er langt større slid på stavenes spidser, når de bruges på asfalt og grus i forhold til sne. Det er derfor nødvendigt at skifte stavens medfølgende spids til en hærdet rulleskispids, der bliver ved med at bide godt i asfalten.
Derudover mærkes stavenes stivhed tydeligere på rulleski end på langrend. Det kan derfor være nyttigt at investere i en stivere stav med en god håndstrop for at øge kvaliteten af sin rulleskitræning.
Du kan læse mere om valg af den rette længde stave her.

Handsker

Derudover er det en god idé at bruge handsker, når man er ude på rulleskiene. Både for at forhindre vabler og gnavesår i hænderne, men også for at skåne mod de værste asfaltkys ved et eventuelt fald.
Vi anbefaler specialiserede langrendshandsker, der udmærker sig med vindtætte og åndbare materialer samt en tæt pasform. Et oplagt vælg vil være Hestras XC Basic Winter Tracker eller Lill-sports Legend Coach.

Sikkerhedsudstyr

Rulleski er en sjov motionsform stort set uden skader. Dog skal man overveje hvor geografisk træner i forhold til valg både underlag og trafiksikkerhed.

Da et fald på asfalt en noget mere ubehagelig på oplevelse end at tumle rundt i sne, så er det fornuftigt at bruge hjelm og eventuelt andet sikkerhedsudstyr som knæbeskyttere og albuebeskyttere. Herudover er en refleksvest, reflekstape på stavene og andre tiltag for at højne trafiksikkerheden en god idé.

Tøj til rulleski og langrend

Valget af beklædning til træning på rulleski er selvklart meget individuelt. Det er dog ingen tvivl om at tøjet egenskaber i forhold til bevægelsesfrihed og at være ude i alt slags vejr kan være et afgørende bidrag til en god tur- og træningsoplevelse.

Se Bjergkædens udvalg af tøj til rulleski og langrend her.